Persbericht 38ste Turfrace

Aankomend weekend wordt de jaarlijkse Turfrace weer gevaren, waar zich inmiddels negen schepen voor ingeschreven hebben. Op zaterdag en zondag varen er tevens vier lelievletten van de scouting mee die hun eigen wedstrijdroute zullen volgen. Met het oog op de voorgaande jaren verwacht de organisatie dat deze editie van de Turfrace ook weer een spektakel zal worden waarin onderlinge strijd en concurrentie voor spannende momenten zullen zorgen.

De Turfrace is sinds jaar en dag een echte prestatietocht waarvoor in 3 dagen in totaal 78 km afgelegd wordt met historisch zeilende bedrijfsvaartuigen door te zeilen, te bomen, te jagen of te roeien. Afhankelijk van het weer kan dat een loodzware tocht zijn, waarbij elk schip in het voordeel kan zijn in wisselende weersomstandigheden. Het doel van de wedstrijd is om de route net als vroeger zo snel mogelijk af te leggen en de zakken met turf zo snel mogelijk bij de finish af te leveren.

De start van de Turfrace is op vrijdag 29 september om 07.30 uur in Park Groot Leerust te Warmond. Tussen 15:00 uur en 18:00 uur zullen de schepen aankomen bij Watersportvereniging Vinkeveen Abcoude (WVA) te Vinkeveen. Zaterdag 30 september starten de schepen om 10.00 vanaf de WVA te Vinkeveen en gaan zij via Mijdrecht richting de Tolhuissluizen te Nieuwveen. Op zondag 1 oktober starten de schepen om 9.45 vanaf de Tolhuissluizen waarna de eerste schepen rond 12:00 uur in het park te Warmond worden verwacht voor de finish.

Alle drie de wedstrijddagen zijn de schepen via het Track & Trace systeem van de Stichting Zeilvaart Warmond online en op zondag op een groot scherm in de tent in het park te volgen. Voor de link naar de Track & Trace kunt u terecht op de website (www.zeilvaartwarmond.nl) of u kunt u ook de gratis app downloaden die zowel voor Android als iOS beschikbaar is. Op de website is ook een routebeschrijving te vinden en te downloaden voor als u de turfrace met de auto of op de fiets wilt volgen.